Miksi kirkon ovet ei aukene meille?

Ajelehtiessani vailla päämäärää ohitse Teuvan kirkon, huomioni kiinnittyi valtavaan autojen paljouteen kirkon parkkipaikalla. Oletin, että siellä on menossa joku ainutlaatuisen huomattava kirkollinen tilaisuus. Oli pakko lähteä katsomaan lähempää. Ja kas, kuinka ollakaan, kirkon ovet olivat lukossa ja pysyivät tiukasti kiinni.

Onneksi keskustelin juuri samanaikaisesti puhelimessa Usko Blommendahlin kanssa, joka on vanha lähetyssaarnaajaveteraani. Usko tiesi heti mistä ovi puristaa. Usko, Herran palvelija ja lahjakkain huuliveikko, jonka tunnen, arveli että Jeesus on tullut ja vienyt seurakunnan mennessään.
Silloin tajusin, että näinhän se on: suntio on temmattu ylös taivaaseen ja vienyt kirkon avaimet mukanaan.

Tästä varmaan johtui, että yleisö hengaili tien toisella puolella kulttuurikeskus Orrelassa. Muutoinhan joukkio olisi ollut kirkossa. Ilman muuta olisivat olleet.
Kulttuurikeskuksessa oli jotkut vanhan ajan markkinat. Paikkakunnalla on parhaillaan menossa jokavuotiset Elolystit. Läksin sinne tappamaan aikaa, kun ei ollut muutakaan tekemistä. Elolysteissä tapasin seurakunnan pastorin, jota myöskään ei oltu temmattu ylös.
Ihmettelin kovasti, että pastorikin oli jäänyt kelkasta. Taivaallisesta kelkasta. Olimme siis pastorin kanssa samassa veneessä. Mietin kuinkahan on käynyt kirkkoherran. Niin ja kanttorin ja seurakuntamestarin. Olivatko hekään enää täällä maan päällä?

Näitä asioita sydän syrjällään pähkäillessäni, päähäni pälkähti, että Usko Blommendahlhan on helluntaipastori, ja hänkin on vielä keskuudessamme. Välittömästi mielenrauhani palasi takaisin luokseni, koska muistin, että hellaripastoreilla on liput ensimmäiseen luokkaan. Tästä päättelin, että ylöstempausta ei sittenkään ole vielä tapahtunut ja kaikki on niinkuin ennenkin.
Niinpä juhlat jatkuvat elolysteissäkin ihan niinkuin ennen vanhaan. Sitäpaitsi tulevana lauantaina on tiedossa Parrassa Saunojen Kokoontumisajot. Mutta missä on suntio ja kirkon avaimet jäänee arvoitukseksi. 

  Niemen Olavi esittelee kuinka jyvät erotetaan akanoista vanhan ajan markkinoilla.